söndag 7 oktober 2012

Tips på färgsättning

Färgsättning. Ett ord som klingar vackert i mina öron. ;) För det är ju så kul! Tycker jag. Svårt kanske andra tycker? Men det behöver det inte vara. Ni minns kanske när Ernst delade ett i äpple i två delar och sedan färgsatte ett rum efter det? I Sommartorpet för flera år sedan. Lite knasigt, tror jag att många tyckte, men det är faktiskt inte svårare än så. Tycker man om den färgkombination man ser; det kan vara ett äpple, en modebild (som jag ju ofta tipsar om) eller ett eget foto, så blir det ofta väldigt bra. Mitt foto på höstlöv är ett exempel. Jag var ute på en av dagens alla hundpromenader och fastnade för den här fina blandningen som låg på trottaren på vår gata. Tänk er ett vardagsrum exempelvis; en grå matta i den lite mörkare grå nyansen på lövet, en riktigt ljus grå soffa, ett träbord i lite varmare nyans (se lövet som ligger mot det grå), textilier i den röda nyansen, den gula och de bleka. Det svarta ser jag i en rottingfåtölj och detaljer som ex ljusstakar och svarta tunna ramar på väggen. Ett grått fårskinn i fåtöljen binder samman med soffan och mattan. Man kan även ta in den bruna träfärgen i form av detaljer, ex korgar. Kan ni se det framför er? Hinner jag imorgon, så ska jag göra ett kollage för att förtydliga ytterligare. Redan måndag igen! Hoppas att ni får en bra start på veckan!

Foto: Annika Persson (iPhone). 

1 kommentar:

Eva Eriksson sa...

Vilket inspirerande och fint inlägg!